Guatemala, země tillandsiím zaslíbená 2. část

Firma Zion Plants, lokality kolem San Mateo

Před více než 25 lety jsem na výstavě květin v holandskén Aalsmeeru potkal zajímavého člověka, který zastupoval guatemalské exportéry květin. Jmenoval se Jeronimo Lanzerio. V jejich expozici mimo jiné byly prezentovány různé druhy tillandsií. Slovo dalo slovo a já jsem po pár letech začal vozit z Guatemaly tillandsie. Vše se samozřejmě vyvíjí a z Jeronima se stal po letech z export managera majitel firmy na pěstování bromélií. Netušil jsem vůbec, jak je jeho firma velká, jak vlastně po více než 20 letech vypadá, prostě na naše setkání jsem se moc těšil.

Panašovaná forma T. pseudobaylei.

Přiblížil se den naší schůzky. Ráno zastavil u hotelu černý offroad, z něho vylezl muž středního věku v černých brýlích. Přesně takový jako z jihoamerické telenovely. Hned jsme se poznali a společně odjeli do jeho první pěstírny na sever od Guatemala City. Cesta vedla malebnou krajinou plnou úžasných rostlin, tillandsií nevyjímaje. Konečně jsme v pěstírně. Mimo nás je tu i obchodník z Japonska. Zde se dozvídáme, že rodina Jeronima vlastní 8 zahrad s tillandsiemi.

Každá zahrada má své specifikum. Liší se hlavně nadmořskou výškou, vzdušnou vlhkostí nebo orientací ke světovým stranám. Nejdříve navštěvujeme balírnu rostlin, právě balí objednávku do Kanady. Rostliny jsou krásně čisté, prostě jako ze žurnálu. Živě si představuji, jak balí už rostliny do Čech. Procházíme pěstírnu, kde nás Jeronímo provází. Pěstební stoly jsou umístěny na svazích, některé jsou kryty stínovkami, jiné jsou na plném slunci. Vše umocňuje pichlavé guatemalské slunce.

T. ionantha.

Kvalita rostlin je vysoká. Také zde vidíme mnoho tisíc matečných rostlin vysoké kvality. Rostliny i zde množí vegetativně. Sortiment je podobný jako u Uwe Feldhofa. Jsou zde i zajímavé druhy rodu Catopsis a Vrisea. Od některých získáváme rostliny pro svoje sbírky. Pilně fotíme a zároveň plním svůj deník poznámkami o druzích, které chci na jaře přivézt domů do Čech. Loučíme se s pěstírnou, kde se ještě dozvídáme, že za rok tu bude stát penzion pro zákazníky.

Stoupáme znovu do hor a po dalších kilometrech přesedáme do terénních vozidel a jedeme po prašné, úzké cestě dále do hor. Z korby naší Toyoty je úžasný pohled na guatemalské vesnice i přírodu. Konečně dojíždíme do pěstírny, která je mezi poli s kukuřicí. Rostlinám se zde výborně daří, protože je zde hodně slunce, dobrá vlhkost i pohyb vzduchu. Nové konstrukce i stoly dávají tušit, že pěstírna tu není dlouho. Kvalitní, vysokoškolsky vzdělaný personál vše ještě umocňuje.

Jeronimo Lanzerio a já.

Plni dojmů se vracíme na hlavní silnici ke svému mikrobusu. Jedeme zpět do hlavního města. 3 hodiny trvá jeho přejezd. Zastavujeme v luxusní čtvrti a Jeronimo nás zve na oběd do mexické restaurace. Zde nám představuje svojí rodinu. Setkání je příjemné a to ani nemluvím o výborném obědě a samozřejmě kvalitním pití. Po obědě jedeme do jeho třetí pěstírny. Ta je umístěna na prudkém svahu. Má specifické mikroklima. Zde se setkáváme dokonce i s kaktusy. Dozvídáme se, že firma Zion Plants začala pěstovat i kaktusy. Semena dováží z Mexika a pak rostliny exportuje zpět. Nejvíce mne zaujímají rostliny Cephalocereus senilis. Rostliny zde rostou velmi rychle a krásně trní.

Pomáhám zde svými pěstitelskými radami, hlavně výběrem substrátu a květináčů. Pro začínající pěstitele je i balení rostlin pro transport velkou neznámou. Vedoucí pěstírny hltá každou radu. V této pěstírně mne nejvíce zaujaly panašované druhy tillandsií. Jsou to opravdové rarity. Loučíme se, je již tma. Vracíme se zpět do přeplněného velkoměsta. Zde se prodíráme několik hodin do našeho hotelu. Jsme totálně unaveni, především cestováním.

Nekonečné lány tillandsií ve firmě Zion Plants.

Další den nás čeká třídenní cesta za klenotem guatemalských tillandsií, T. lautnerii. Roste až na mexické hranici, vysoko v horách, na dubech a borovicích. Jedeme po dálnici, pak odbočujeme na město Chinaltenango. Nakonec dojíždíme až do Soloma, kde se ubytováváme v hotelu. Nemůžeme dospat, protože ráno nás čeká lokalita T. lautnerii. Po deváté ráno odjíždíme směr San Mateo. Cesta je nahoru, dolů, náš Hyundai dostává na prašné, mokré cestě pořádně zabrat.

Konečně přijíždíme pod kopec porostlý bujným lesem. Přecházíme přes travnatou pastvinu a již zdálky vidíme stromy plné tillandsií. Rostou zde dva dominantní druhy: T. lautnerii a T. ponderosa. Vše kvete. Rostliny se dobře fotí, je slunečno i příjemná teplota, i když jsme v nadmořské výšce bezmála 3000m. Pokračujeme dále v prozkoumávání této oblasti. Nacházíme další místní raritu. Je to T. mateoensis. Rostliny rostou na velkých stromech. Občas nějaká pod svojí tíhou spadne, takže si rostliny můžeme dobře vyfotit.

Balení rostlin ve firmě Zion Plants.

Dalším mohutným druhem, který zde roste, je T. guatemalensis. Tyto rostliny mají až 80 cm v průměru a květenství je hodně přes metr. Tyto rostliny se prodávají u silnic jako vánoční dekorace. Když ji vsadíte do nějakého květináče, tak vydrží kvést mnoho měsíců. Vracíme se zpět, protože se ochlazuje a začíná pršet. Jedeme do hotelu, kde si dáváme zaslouženou večeři.

Další den se vracíme zpět do hlavního města. Cestou navštěvujeme lokality kolem Huatenango. Přímo u silnice nalézáme v řídkých borových lesích neuvěřitelný sortiment druhů. Je zde více než 10 druhů tillandsií pohromadě. Nalézáme zde obří T. seleriana, velké trsy T. schideana a fuchsii v. gracilis, jsou zde i T. juncea, reticulata, butzii a magnusiana. Nechybí obří T. fasciculata v. rotundata, catopsisy hned v několika druzích. Nesmím zapomenout i na zajímavé přírodní hybridy. Nabaženi touto lokalitou se vracíme do mateřského hotelu v Guatemala City. Pomalu se chystáme na odjezd domů a proto naše myšlenky se musí pomalu dostat do reality. Guatemala určitě stojí za návštěvu, všem milovníkům přírody mohu jen doporučit.

Kontrola tillandsií ve druhé pěstírně.